ProdukttestUtstyrstips

Review Naish Ride

Ride er prisvinneren til Naish. Kiten har vært brukt på kurs, og mange sitter sikkert med inntrykk av at dette er en begynnerkite. Vel jeg har vært så heldig å få teste den litt, og kjørt den på kurs til undervisning. Her er en liten testrapport med mine inntrykk.

Bakgrunn:

Jeg har kitet i over ti år, og vært svært aktiv med oppi i 200 dager på det meste. Jeg har hatt veldig mange kiter, opp i 11 stk med meg i bilen så fått testet mye forskjellig. Kjøremessig foretrekker freestyle med litt oldschool som variasjon. Har hold kitekurs i mange år og kjenner kitebransjen fra innsiden. Er i dag teamkjører for Fluid, men har prøvd å være så ærlig og objektiv som mulig.

Førsteinntrykk:

Når jeg først pakket opp Ride første gang var jeg litt skeptisk til om denne rimelige kiten ville falle smak hos en kresen kiter som meg. Jeg regnet med at den ville være kjedelig, den er jo markedsført som enkel i bruk…

Byggekvaliteten er typisk Naish – det beste av det beste man finner. Når man ser på billige kiter av enkelte andre er til å med duk kjipere, og man ser fort at det er en enklere konstruksjon. Dette er ikke tilfellet med Ride. Gjennomarbeidet og virkelig kvalitet.

naish ride 3

I luften:

Bare to strutter var for meg en løsning jeg var litt skeptisk til. Da jeg fikk kiten i luften var den stabil, overaskende stabil. Forutsigbar og lett å håndtere. Langt mer stabil en jeg hadde trodd med to strutter, faktisk veldig bedre enn mye av det man kan finne der ute.

Den reagerte når den skulle, ikke så sløv man kunne vente av en kite til denne prisen. Langt derifra. Presis på baren og man kjente hvor man hadde kiten.

Man bare kan slippe baren og kiten bare sitter der på vingetuppen rolig i enden av vindvinduet. Igjen veldig stabil, og spiser gustene bedre enn mer performance profilerte kiter. Selve leading edge shapen er nøkkelen her sammen med bridelkonfigureringen. Skal ikke bli for teknisk, men balansen mellom de ulike momentene er helt nyelig på kiten.

Relaunchen er blant de letteste jeg har testet. Utrolig enkelt rett og slet! Ikke noe å utsette påden! Den er lettere å relaunche en Park som jeg kjører til vanlig, og helt klart blant de aller aller beste på dette punktet. Mange kiter som er lett relaunch på er vanskeligere å legge død selv. Men det også fungerte bra. Som med alle kiter litt vanskeligere når man er overpowered, men jeg har noen tips der også om noen skulle slite med det. Lande med øverste frontline i stedet for å krasjlande og vri kiten med nærmeste styrelinen. Litt vanskeligere teknikk på en kite med frontliesplitten langt oppe, men ingen problem siden kiten ligger så fint på vingetuppen. Man følger bare midtlinene opp til splitten, drar til øverste og slipper nederste. Fungerer fint siden kiten ligger så stabilt på vingetuppen i enden av vinduet.

naish ride 2

Den gir faktisk et fint løft. Man finner kiter med mer, men den tåler utrolig mye vind for størrelsen, så man kan virkelig få svev med den. Det er kjekkere å ha litt trøkk i den enn for lite, den er laget for å tåle det. Underpowered flyr den greit, men er virkelig morsom når det er litt mer trøkk.

Vindspekteret er kjempestort. Barutslaget er ganske langt så for jenter og de med korte armer kan det være en ide å kjøpe med en stopperball. Det kommer ikke med, men er tilleggsutstyr for de som ønsker det. Er ikke så opptatt av den selv, så syns det er like greit. Men kan være en ide for noen. Men det store barutslaget gjør at man kan regulere kreftene veldig bra bare med baren. Det er en forutsigbar kite, og etter å ha testet den i storm, må jeg si at den gav en trygghetsfølelse selv om forholdene er gusty og ville. Det er ikke feil når man merker at kiten leverer og gjør det den skal, og er snill nok til at man tørr presse litt i forhold litt mer krevende forhold!

naish ride 4

Kjøremessig:

Så det store spørsmålet for meg, fungerte den unhooked. Ja utrolig nok. Man måtte riktig nok dra mer inn på depoweren og den var litt mer ømfintlig for tuning her. Men jeg klarte å dra backmobe og div andre handlepasser på denne kiten. Og det overasket meg stort!

Kanskje ikke første valget på unhooked akkurat, flinke freestylekitere vil heller velge Park eventuelt Torch. Bølgekitere vil nok heller foretrekke Pivot. Da vil den mangle en smule på kjappheten. Men skal man drive med freeride. Ønsker en kite som virkelig leverer, gjør det den skal og er enkel i bruk uten å kreve for mye dilldall, så er denne perfekt! Ble veldig overasket over hvor morsom den var å kjøre. Den svinget fort nok og fint rundt, men uten ha da det enorme draget i svingen en med mer markante vingetupper vil ha (slik som er typisk C). Kort og godt er den en veldig sterk kandidat for de som ønsker en forutsigbar og håndterbar kite som leverer til freeride, kjøring og hopping. Leverer varene til dette både på snø og vann!

Mange tenker snill kite, altså kjedelig, men det er helt feil. Man er ikke tøffere fordi man kjører samme kite som en eller annen flinkis. Når kiten er snill når du trenger det vil man kunne puche seg selv litt mer, og kjøre kiten mer aggressivt. Og når forholdene blir ville, så føler man seg fortsatt trygg og kan puche på så mye man ønsker uten at kiten blir uhåndterbar.

naish ride 6

Konklusjon:

Ikke førstevalget for handlepasser, selv om den fungerte bedre enn forventet. Ikke førstevalget som ren bølgekite. Men ønsker man en allrounder som leverer varene til kjøring, hopp og lek, så leverer den absolutt morro til en latterlig bra pris! Hadde selv ikke forventet å ha det gøy på den men det hadde jeg! Skal man ha en allrounder så ville jeg defintivt tatt en titt på Ride, veldig veldig mange vil bli ufattelig fornøyd med denne kiten! Den overasket meg til de grader! Og leverer mer enn den lover! Og igjen vil jeg trekke frem prisen, hvorfor kjøpe en falleferdig kite brukt når man kan få en strøken kite som dette til den prisen? Syns man for eksempel Bandit og Park er for dyr, er denne også verdt en nærmere titt!

 

Naish Ride får du kjøpt her!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *